Wednesday, January 26, 2011

Mama, Orang sayang mama sangat-sangat!

( sumbangan ikhlas lagi tak berbayar dari Yahoo)

Weyh weyh korang. Dengar ni, aku nak cerita ni.

Nak tau tak? 2 ari lepas aku tengok Normal Delivery Baby beb. Normal weyh. Normal!!. Perghh.. Memang giler kentang lenyek arh.

Live depan mata. Fuhhh..

Aku sempat tengok dari awal sampai akhir. Masa dari mula2 angkut that mom masuk dalam Klinik, sampai la dia siap deliver her baby boy ^_^. 
Why Klinik? Apesal tak ke Hospital aje? Simple, Laki dia cakap "tak sempat, air ketuban dah pecah n contraction dah kuat giler". 

(wat de fuu??) Padahal dah bagi health education dah, before tarikh dia due, that mom siap datang klinik lagi buat check up then staff kat sini dah warning awal2 lagi, kalau ade tanda2 nak bersalin, terus pegi hospital. Jangan datang klinik sbb kat klinik tak ada enough equipment untuk delivery punya. Tak cukup lengkap. Tapi pasangan ni bukan Malay n mungkin kepala hotak dia pon jenis suka belit then, penerimaan dia pon mungkin dah berbelit2. *paham2 sendiri la. So thats why la dia datang jugak lah ke klinik tempat aku posting ni haa.

Ok, panjang pulak aku bebel. Berbalik pada asal. Time tu aku baru balik lunch, aku masuk klinik then pegi lepaskan hajat kejap. Pastu aku dengar bunyi bising kat luar, aku tengok ade van betul2 depan klinik. Dari dalam van lagi aku tengok si mak ni melalak2, then aku kuar cepat2, basuh tangan ape semua then tolong angkut si mak ni masuk bilik treatment yang agak sekangkang kera besarnya. *bese ler.. KLINIK!


Baringkan si mak atas katil. Kawan Indian aku tenangkan si mak then ade sorang akak nurse tu bukak delivery set. Aku pandang dekat si mak punya Mrs.V n oooommaaaiiiigoott!!

KEPALA BABY DAH NAMPAK LA WEYH!!! Berketak2 kepala baby tu...fuhhh!

Si mak dah muka meneran tapi asyik nak angkat punggung je. Bahaya ni. Boleh tear kawasan Mrs.V dengan agak2 hodoh jap lagi ni kang.

Akak nurse tu dah jerit2 dengan si mak suruh keep on meneran n jangan angkat punggung nanti akan koyak teruk kawasan vagina. Tapi mungkin si mak ni rasa tak selesa n bila dah sakit mane nak dengor cakap orang kan... So dia terangkat sikit bontot dia tu.

Seksa giler beb nak teran, nak kuarkan kepala baby tu, adoiyaii.. HABIS NYAWA dah aku tengok si mak tu meneran. Akak nurse tu dah cuak giler sebab baby dah biru dah, doktor pulak tengah rehat time tu, takde kat bilik dia. Aku hanya pandang je,tolong bnda2 yang kecik, nak sentuh mampos kau kena tengking ngan akak nurse tu nanti. Aku tengok je cara dia deliver kan baby tu.

Pastu, dah habis nyawa dia teran n cuba kuarkan baby tu, Last2 dapat gak kuar baby. Baby boy derr... Comel siot. Walaupon bukan Malay.


Biru abis badan baby tu sebab sejuk sangat environment kat luar. Kat klinik takde warmer, jadi akak nurse tu balut badan baby tu then letak bawah lampu. Kasi panaskan badan baby tu. Diam je dia time kena lap tu, tak nangis pon. Tapi time kuar dari Mrs.V mak dia, tadi nangis la. T_T.

Dapat pengalaman baru lagi aku kali ni ^_^V. Senyum sampai ke telinga. :)

Sesungguhnya, pengorbanan seorang mak sangat besar, no wonder la Allah bagi ganjaran pada seorang ibu, dosanya akan terhapus dan dia ibarat seperti bayi yang baru lahir bila dia selamat melahirkan seorang bayi. Dan dari sini lah aku belajar untuk lebih menghargai Mama aku. Aku sayang Mama aku sangat.

Anyway, bila aku tiba-tiba pulak aku teringat entry Rahman yang ni. Aku harap, dia banyakkan bersabar dengan dugaan yang Allah beri pada dia.

Mama. Orang SAYANG mama sangat!


3 comments:

  1. ermmm...alhamdulilah..pengalaman time ni best kan? Tim pernah tengok staff nurse sambut baby..tapi kat labour room la..bukan klinik..mmg best sebab boleh tengok depan mata..pastu mandikan baby tu..fresh2 lagi dari perut ibu..pengalaman yang sangat best =)

    ReplyDelete
  2. Tim: waahhh...tim punya pengalaman lagi best dari sammy laaa..jelesnyer :)

    ReplyDelete

tabung

halwa telinga


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com